Goman Brand co.

Suomen matkailulle tulevaisuuden tiekartta

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori käynnisti vuoden 2014 alussa valtakunnallisen matkailun kärkihankkeen, jonka tarkoituksena on luoda Suomen matkailulle tulevaisuuden tiekartta.Hankkeen avulla suomalaiselle matkailulle etsitään uusia ideoita ja kasvumahdollisuuksia sekä yhteistyötapoja eri toimijoiden kesken.

On vaikeaa kuvitella muutokseen johtavien ideoiden ja uusien strategioiden tekemisen halun olevan kovin suurta kun organisaatiot ovat täynnä vanhan ja totutun administraattoreita –nykytilannettaan jo hiukan epätoivoisestikin puolustavia ihmisiä. Vaikka ollaan tilanteessa, jossa uudentyyppisiä toimintamalleja ja tuote-/palvelu-konsepteja huudetaan enemmän kuin koskaan – Ihminen tekee sitä mihin on tottunut eikä sitä mihin hänellä olisi mahdollisuus.

Muutos lähtee ihmisistä

Tämä maa ei selviä ilman ihmisiä, jotka kantavat vastuuta yrittäjyydestä, riskistä, omasta ja muiden selviämisestä. Uuden tulevaisuuden johtaminen ei ole ikuista tuotantotekijöiden niukkuuden haastamista, vaan isomman unelman rakentamista. Yksinkertaisesti markkinoinnin lainalaisuuksia lainaten – kun massamarkkinoiden elinkaari on loppuunkäyty ja kannattavuus menetetty – on aika siirtyä eteenpäin.Nyt ei tarvita uutta Nokiaa. Yrittäminen ja yritystoiminta vaatii uudentyyppisiä ihmisiä, luovia ja rohkeita innovatiivisia ihmisiä tekemään muutoksia.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailuun liittyviä kehittämislinjauksia on tehty monilla foorumeilla

Matkailuun liittyvät toimialat ovat tällä hetkellä irrallaan toisistaan – kenelläkään ei ole kokonaisnäkemystä tai vaikutusvaltaa yli siilojen. Matkailuala ei ole yksi ala, vaan matkailusta saa suoraan tai välillisesti elantonsa moni yrittäjä. Onnistunut toimintatapa pitäisi ulottua myös kaupunkeihin, turvata kansalais- yrittäjälähtöisen aluekehittämisen resurssit ,unohtaa toimialarajat ja suurten ihailu. Politiikkaa ei pidä tehdä vain suurten ehdoilla.

 

Alueellamme on osaavia ihmisiä sekä uutta synnyttävä ja virikkeellinen ilmapiiri -kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden kannalta on tärkeää, että uudet ideat ja innovaatiot saavat kannustusta ja ennakkoluulottoman kehitysympäristön. Uusien innovaatioiden syntyminen edellyttää uusia ratkaisuja, eikä niitä synnytetä pelkästään selvitysraporteilla ja suunnittelukokouksilla. Näiden lisäksi tarvitaan ennakkoluulotonta ja osallistavaa, yli toimialarajojen ulottuvaa kokeilukulttuuria, jossa on sijaa myös epäonnistumiselle.

Menestys on eteenpäin viety toteutus arvokkaalle ajatukselle.

Matka on määränpäätä tärkeämpää ja hyvä tulee hyvän luo. Yrittäminen on aina ja kaikissa tilanteissa periksi antamista rohkeampi vaihtoehto.Tulevaisuus on tehty unelmista, jokaisen teknologisen sovelluksen ja uuden innovaation taakse on kätketty unelma. Unelmista syntyy kovan työn alla todellisuus. Myös yrittäminen tuo meille sitä , mitä haluamme. Hyvin kuvitellusta tulee totta! Yksikään yritysmaailman menestystarina ei ole lähtenyt sijoitetun pääoman varmasta tuotosta. On tarvittu visio , unelma ja usko omaan tekemiseen.

Suomalainen matkailu ja elämysmuotoilu pyrkii usein kopiomaan vetovoimatekijöitä meille kylmän Pohjolan ihmisille elämyksiä tuottaneilta matkoilta. Jäljittelemällä suuren maailman tai etelän lämmön antia unohdamme ainutlaatuisuuden, jossa me voimme aidosti olla maailman parhaita. Suomalainen valo, hiljaisuus, kylmyys ja ainutlaatuinen luontomme ovat eksoottisuudessaan vetovoimaisia. Suomen matkailua ei kannata kehittää vain suomalaisille. Suomen matkailua tulee tarjota myös niille kuluttajille, jotka viettävät aikansa lämmössä ja palveluiden ylitarjonnassa. Tässä visiossa urbaani tehokkuus harvoin voittaa elämyksen ja infrastrukstuurinen aluekehittäminen koskemattomuuden lumon.

Eurooppalainen keskiluokka on jo kokenut Thaimaan Detoxit ja etsii itselleen aidompaa tapaa lähestyä itseään ja kehoaan. Aktiviteetit eivät enää olekaan tärkein vetovoima, vaan Eat, Pray and Love -bestseller kirjan kerronnan tavoin ihmiset lähtevät lomalle löytääkseen itsensä, ei tekemistä. Tähän kokemukseen kuitenkin halutaan astua korkealuokkaisissa boutique-hotelleissa shampanjaa juoden, huippukokkien makuja maistellen – myös paikallisten oppaiden ohjeistuksella ja elämän väreistä nauttien.

Scandinavian Country Living osana Lounaisrannikon luovan talouden klusteria laittaa metsäpolut ja purot yhteiseen pakettiin kauniin arkkitehtuurimme ja metsiemme luottaman Super Foodin kanssa ja tarjoilee sen retriitin omaisena kokonaisuutena metropolien asukkaille. Talouden kasvavassa kilpailussa ei enää osteta määrää vaan laatua – ei palvelua vaan elämyksiä. Skandinaavisuudelle ja suomalaisuudelle rakennetussa konseptissa suomalainen luonto, pohjoismainen elämäntapa sekä erinomainen palvelu muodostavat moniaistillisen kokonaisuuden.


Matkailualan menestystekijäksi nousee verkostomainen, monialainen tuotekehitys. Edellytyksenä on, että kehittämisestä hyötyvät useat toimialat ja että arvoketjut nähdään laajana kokonaisuutena ja toisiinsa linkittyvinä prosesseina. Toimialat ylittävän yhteistyön, vuorovaikutuksen ja verkostojen kehittäminen paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti luo uusia innovaatioita ja tuo mahdollisuuksia sekä yritystoiminnan että yhteisöjen kehittämiselle. Arvoverkostot, yhteisöt ja ekosysteemit ovat työn tuottavuuden tulevaisuutta. Sekä yhteisöjen että yritysten kehittämistoiminnan suurin vahvuus on aktiivinen ja osaava ihminen.

Menestyäksemme matkailualalla pitää osata brändätä omaa maata ja kulttuuria paremmin. kulttuurin- ja matkailun innovaatioilla ei saa pihtailla säteilyllä ja mielikuvituksella. Pitää uskaltaa olla matkailun Steve Jobs , uskaltaa tehdä erilailla ja antaa luovuuden kukoistaa .Osaaminen, elämykset ja luovuus ovat Suomen talouden uusia kasvun lähteitä. Globaalien markkinoiden rakenteelliset muutokset, digitalisoituminen, arvopohjainen kuluttajuus ja kansainvälisen menestyksen uudet muodot luovat mahdollisuuksia niche-osaajille.

 

Mainokset
This entry was published on 21.5.2014 at 2:38 pm and is filed under CONCEPTS. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: