Goman Brand co.

visioita lasten kulttuurimatkailuun

Porin Harmaalinnassa sijaitseva jugend-tyylinen pitsihuvila on osa suomalaista kulttuuriperintöä ja yksi parhaiten säilyneistä jugend-ajan rakennuksista Satakunnan alueella. Huvilan rakennutti aikanaan 1900 –luvun alussa hattutehtailija Erik Hjertström – paikalliset tuntevatkin idyllisen villan nimellä Hattulinna.

Lapset elävät aistit avoimina maailmassa, ja me kiinteistön omistajina toivomme voivamme vaalia lapsen herkkiä kokemuksia, vahvistaa lapsen mielikuvitusta sekä tehdä lapsen päivästä turvallisen, viihtyisän ja ystävällisen.Harmaalinnan Grankullassa parasta on ympäröivä piha. Vehreä puutarhamainen puolen hehtaarin tontti rajoittuu kaupungin omistamaan suojeltuun Trossipuorin-puistoon – näin lasten rauha luonnon äärellä kuitenkin tiivisti asutun omakotialueen keskellä 5 km päässä ydinkeskustustasta on taattu.Pihassa kasvaa luumu ja omenapuita , siellä on mahdollisuus omaan viljelypalstaan ja muutenkin aktiiviseen Green Care toimintaan.

Oma unelmani on kehittää kiinteistöä lasten kulttuuritoiminnan näkökulmasta. Varhaiskasvatuksen metodit voivat tukea linjaa siitä että Kulttuuritalossa tutkitaan ympäristöä ja sen ilmiöitä muun muassa piirtäen, maalaten, valokuvaten, rakennellen ja retkeillen. Tutkimusretkille suuntaa antavat peruskäsitteet tila, aika ja aine, joita tutkitaan sekä luokassa että pihamaalla itse rakentaen.Laajan kulttuuritoimijaverkoston tuella miljöössä voidaan järjestää erilaisten ryhmien toiveiden ja tarpeiden mukaan arkkitehtuuriin, rakennettuun kulttuuriperintöön ja ympäristönhoitoon sekä arkkitehtuuri-, ympäristö- ja taidekasvatukseen liittyviä lyhytkursseja ja työpajoja.

 

 

Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuuri osana lasten päiväkotitoimintaa. Hattulinnan tehtävänä on tukea ja kehittää arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikasvatusta sekä edistää vanhan ja uudemman rakennetun kulttuuriperinnön arvostusta, ymmärtämistä ja vaalimista.
Aktiivisen verkoston päämäärä on avata niin lasten kuin aikuistenkin silmät omalle elinympäristöllemme. Tavoitteena luoda aktiivista ja elämyksellistä suhdetta paikkoihin, jossa elämme ja asumme sekä antaa ajatuksillemme siivet tarjoamalla vaikuttamisen taitoja ja välineitä, joilla jokainen pystyy osallistumaan ympäristön vaalimiseen ja siitä huolehtimiseen.

benchmarking  http://www.lastu.fi/lastutieto.html

Makuja, tuoksuja ja tunnelmaa . Lapselle on tärkeää nähdä sekä aistia mistä ja miten ruoka valmistuu ja saada malli siitä miten aikuinen sen valmistaa lämmöllä ja ammattitaidolla. Ruokailuhetki on tärkeä ja odotettu tapahtuma Hattulinnan arjessa. Keittiöstä tulvahtavat tuoksut herättävät lapsen mielenkiinnon lähestyvää ruokailuhetkeä kohtaan.

Hattulinnan vuodenkierrossa eletään juhlasta juhlaan. Juhlassa ihminen saa mahdollisuuden kohota hetkeksi arjen yläpuolelle. Odotus antaa jo onnen tunteen juhlia valmistellessa. Syyskaudella on suomalaisille perinteinen sadonkorjuun juhla, jolloin kiitetään maan antimista, elokuun tummenevassa illassa vietetään venetsialaisia ja marraskuussa martinpäivänä kokoonnutaan lyhtyjuhlaan. Lapset vievät perheineen valoa ja siemeniä talviunille vetäytyville metsän eläimille. Talvella kynttilän valossa hiljennytään huvilan adventtiaikaan- ja askarrellaan joulumyyjäiset.

Syntymäpäivänään jokainen Hattulinnan ” lapsi ” saa istua prinssinä tai prinsessana valtaistuimella kuuntelemassa tarinaa oman elämänsä tärkeistä tapahtumista.

Iltaisin ja viikonloppuisin huvilan alakertaa ja saunatiloja voidaan vuokrata muille toimijoille mm.yksityisiin perhejuhliin ( ristiäiset, nimiäiset ,syntymäpäivät , perhepäivälliset jne ) , aktiivinen kulttuuritoimijoiden verkosto voi järjestää teemoitettuja juhlia ja tapahtumia . Viikonloppuisin on tarjolla kahvilatoimintaa ja idyllinen Brunssi voisi tuoda lapsiperheitä virikkeelliseen ympäristöön.

 


 

Kulttuuriperintö tarkoittaa ihmisen toiminnan vaikutuksesta syntynyttä henkistä ja aineellista perintöä. Kulttuuriperintö siirtyy lapselle ympäröivän yhteisön välittämänä. Kulttuuriperintökasvatuksen kautta lapsi oppii havainnoimaan, ymmärtämään ja arvostamaan ympäröivää aineellista ja henkistä kulttuuriympäristöä. Lapsen kulttuuri-identiteetti kehittyy kulttuuriperintökasvatuksen ja yhteisöön sisälle ottamisen ja yhteisön toimintaan tutustumisen kautta. 

Tämän esityksen tavoite on herättää lukijoissaan mielikuvituksen jonka avulla voimme rikastuttaa myös lastemme maailmaa. Kuvien ja lähteiden copyright oikeuksia ei haluta loukata eikä materiaalia ole tarkoitus hyödyntää kaupallisessa mielessä .Kiitos niille tuhansille luoville ihmisille ja toteuttajille jotka ovat mahdollistaneet luovan inspiraatiohetkeni innoittamaan paikallista hanketta. Maailma jossa elämme on rikas ja virikkeellinen kunhan avaamme aistimme ja huomaamme sen kauneuden!

 

Mainokset
This entry was published on 6.4.2014 at 7:45 pm and is filed under CONCEPTS. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: